Feminint Initiativ

En blogg utan ambitioner, av en kvinna med stora ambitioner.

Tau protein

Publicerad 2013-09-13 10:15:21 i Vetenskapen

Nu ska jag försöka, så enkelt som möjligt, förklara hur TAU och microtubules har en bidragande försämring(eller till och med orsak) till alzheimers sjukdom.
 
Tau är ett protein som det finns ganska mycket av längs våra axoner. Tau har som funktion att stabilisera microtubuler, som är del av "cellernas skelett", där många motorprotein också färdas. De är alltså mycket viktiga för kommunikation mellan celler.
 
Jag har gjort en mycket förenklad bild (i paint!) där jag vill förklara hur det ser ut i en frisk och en sjuk person.
 
 
Överst ser man hu det ser ut längs en frisk persons axon. Där det röda ska föreställa microtubuler, och det blå ska föreställa proteinet Tau. Tau är viktigt för att visa var axonen kan förgrena sig, Där Tau finns, kan microtubuler "klippas sönder".
På andra bilden finns det mycket mer Tau, det är hos en sjuk person, där klipps det hej vilt. Tau släpper sedan, och det finns löst Tau. Här, som jag förstår det, kan det finnas två problem.
1. Tau klumpar ihop sig och blir aggregat.
2. Microtubulerna förlorar sin funktion som cellkomunikatörer.
 
Jag är intresserad av nr 2, och ska undersöka om detta är en andledning till att det är svårt att medicinera Alzheimers sjuka patienter.
 
(En mycket förenklad version)

Kommentarer

Postat av: susanne

Publicerad 2013-09-13 16:51:39

Låter väldigt intressant dock lite komplicerat!
kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela