Feminint Initiativ

En blogg utan ambitioner, av en kvinna med stora ambitioner.

Höstkyla

Publicerad 2013-09-28 12:11:17 i de moi

Det är fint höstväder ute och vi funderar på om det är försent för att plocka svamp, jag vet faktiskt inte om svamp tål frost...
Jag har fösökt skriva lite på mitt arbete på morgonen. Jag har fått ihop en tredjedel ungefär, har fortfarande jättemycket jag vill ha med, men har fastnat lite för jag vet inte vilken nivå jag ska lägga det på.
Min handledare var noga med att poängtera att vi själva skulle välja hur djupt vi ville gå in på ämnet, men att det skulle ha en populär vetenskaplig ton. Jag känner mig jätteförvirrad där, för jag tycker att om jag ska skriva poulärvetenskapligt, då ska egentligen vilken vuxen människa som helst kunna förstå vad jag skriver, men om jag ska förklara saker på den nivån så blir det urlöjligt för mina kurskamrater att läsa det. Behöver jag liksom skriva "apoptosis(=programed cell death)", eller liknande... Som detta stycke tex:
 

The formation of dimers leads to activation of the intrinsic tyrosine kinase domain and subsequent phosphorylation on specific tyrosine residues, which serve as docking sites for a variety of molecules. Recruitment of these molecules leads to the activation of different downstream signaling cascades, including the MAPK proliferation pathway and/or the PI3K/Akt prosurvival pathway.

Jag antar att man inte förstår det om man inte kan lite om molekylärbiologi? Eller förstår man? Jag har jättesvårt att veta hur mycket andra vet, eller förstår. Och skulle jag behöva förklara det på ett sånt sätt att vem som helst skulle förstå, eller förklara vad allt är och så vidare så skulle det bli alldeles för detaljerat och ett jättearbete!

Jag tror jag får lämna det en stund och låta det sjunka in över en promenad.

 

Lite bilder från en fin och solig vecka

 

 

Franska cyrano i Linné

Tidig morgon på väg till skolan
Födelsedagsmiddag
Selma njuter av en mysstund
Ett litet fynd från förra helgen
Kronhusbodarna. Man bjöd på vackert pianospel
Cykelvägen
Hamnen och båten
Baskerväder
Höstmyssäng
 
<3
 

 

 

 

 

Kommentarer

Postat av: Linnea

Publicerad 2013-10-01 20:35:52

Det är verkligen svårt att skriva populärvetenskapligt. Det är även svårt med tvärvetenskap, tycker jag. Alltid finns det något område som är obekant för läsaren...

Svar: Ja visst är det! Men nu tror jag det blev bra till slut! Tack för att du kollade in :)
feminintinitiativ.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela