Feminint Initiativ

En blogg utan ambitioner, av en kvinna med stora ambitioner.

Surdegsbröd

Publicerad 2013-08-18 12:02:00 i Mat

Nu när hösten står runt hörnet så vill man ju gärna sätta igång med trevliga inomhusaktiviteter.
Jag fick en annorlunda avskedspresent på jobbet av en arbetskollega, nämligen två surdegsgrunder.
 
 
Det kan tydligen vara lite problematiskt att starta upp grunderna, men nu slipper jag tänka på det att kan gå direkt å själva bakandet.
En sånhär grund ska förvaras i kylskået och matas ungefär en gång i veckan. Då häller man av det mesta av det som finns i burken(behåll 1 dl), och matar på med nytt vatten och mjöl.
 
 
Dag 1
Innan du ska gå och lägga dig tar du 1 dl av surdegsgrunden, 3 dl ljummet vatten och 3 dl mjöl. Jag gjorde en deg på råg, därför tog jag sådant mjöl. Gör man en vetedeg, tar man vetemjöl.
Sen blandar du, täcker med plast, låter stå i ett mysigt hörn, och går och lägger dig.
 
 
Dag 2
Arla morgon!
Nu har det förhoppningsvis jäst. Från att ha varit en seg leraktig klump, har det nu blivit en ganska lös, lite ölluktande blandning.
 
Då ska det i 4 dl vatten, 7½ dl vetemjöl, 5 dl rågsikt och 1 msk salt.
En bakmaskin skulle nog göra detta jobbet bäst, men jag använde mig av elvisp. Jobba degen i ca 10 min.
 
 
Byta skål till en mer rymlig om man känner att det behövs. Blanda sedan i nötter och torkad frukt, behövs inte, men det är väldigt gott. Valfri mängd. Jag tog 2 dl av blandad sort.
 
 
Nu är degen färdig för att jäsa till dubbel storlek. Täck med plast och handduk. Ställ i det mysiga, varma hörnet igen. Räkna med 4-5 timmar.
 
 
Färdigjäst och fin. Den är något kladdig, så på med mjöl på bordet, dela degen i två delar. Platta ut degen något, och vik in hörnen mot mitten och forma till två runda limpor.
 
 
Låt dem nu åter jäsa i ca 1-2 timmar under duk. Snitta sedan.
Ugnen ska till en början vara på 275 grader. I botten har du en plåt där du slänger in några isbitar samtidigt som du ställer in brödet. Därefter sänker di till 250 grader, och efter 15 min sänker du till 200 grader. Tydligen är det bra att lufta ugnen var 5e minut, men det struntade faktiskt jag i.
 
 
Två fina limpor, färdiga att avnjutas.

Kommentarer

Postat av: susanne

Publicerad 2013-08-18 15:38:31

Hej Gumman!
vilken fin blogg och brödet ser ju helt underbart gott ut, kanske man kan få en liten surdeg sen ;)) Hade en som pågick i många år på dansk rågbröd!

kram kram

Svar: Åh, jag visste inte att du hade bakat på surdeg! Rågbröd kanske man ska prova då :)
feminintinitiativ.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela