Feminint Initiativ

En blogg utan ambitioner, av en kvinna med stora ambitioner.

LCHF-debatten

Publicerad 2013-08-13 17:35:00 i Mat

Folk har under en längre tid hyllat LCHF fram och tillbaka och påstår att man blir både frisk och smal genom dieten som framfrallt består av fett och protein (gärna i form av animaliskt sådant).
Under senaste veckorna har man kunnat läsa om hur denna diet fått kritik av läkare, vilket tydligen chokerat och upprört stackars människor som livnärt sig på fett och kött de senaste åren. För mig är det ingen nyhet att man inte ska äta för mycket kött och fett, men balanserad kost är det inte tal om här, utan nu är det antigen eller! Du äter kött, grädde och smör, eller så äter du socker, läsk och chips, något mittemellan finns inte!
 
Jag vill inte säga vad som är rätt och fel. Jag tycker att suntförnuft är varje människas ansvar, så allas dieter är upp till var och en att klara av.
Det jag skulle vilja ta upp är två saker, och det är läkararnas roll i denna debatt, och klimatfrågan!
 
1. Läkare är inte experter i allt. De har faktiskt ganska få högskolepoäng i näringslära under sin utblidning.
2. Varför tas inte klimatfrågan upp? Ett annars ganska aktuellt ämne just nu, och kött är inte direkt det bästa man kan stoppa i sig om man vill vara klimatsmart.
 
 
Och så bara en liten uppmaning. Säg aldrig nej till frukt och grönsaker. Om en diet utesluter sådant, så kan du utesluta dieten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela